Settelen in Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Sara Franssen - WaarBenJij.nu Settelen in Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Sara Franssen - WaarBenJij.nu

Settelen in Adelaide

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Sara

04 Augustus 2014 | Australië, Adelaide

Na ruim twee weken aan de andere kant van de wereld te vertoeven, wordt het misschien toch tijd voor een eerste reis blog! Al heb ik tot nu toe dan ook nog geen spannende en wilde reisverhalen helaas, dus is ‘reis’ blog misschien nog niet de juiste benaming. Want ik ben hier natuurlijk voor de studie ;) en terwijl jullie allemaal aan het partyen zijn op Solar, ben ik al keihard aan het studeren (en reisjes aan het boeken..)

Op woensdagavond 16 juli landde Esther en ik (gelukkig veilig na een goede reis, bizar om te realiseren dat het vliegtuig dat twee dagen later neergeschoten is ook de onze had kunnen zijn) in Adelaide en kwamen we rond een uur of 10 ’s avonds aan bij ons tijdelijke accommodatie. GELUKKIG was dit voor tijdelijk, het was een vrij deprimerend kamertje namelijk. We zijn dan ook gelijk die avond ontsnapt uit onze gevangenis kamertjes en een wandeling door de stad gaan maken, aangezien we na een bijna 24 uur durende reis nóg meer wilden gaan slapen. Het eerste wat opviel: het stadscentrum is een vierkant, alle straten liggen haaks op elkaar, om het centrum liggen aangelegde parken en daar omheen de suburbs, waar alle bebouwing ook haaks op elkaar ligt. Hartstikke handig: verdwalen met een kaart van de stad in je bezit is bijna een knappe prestatie.
We belandden diezelfde avond al vrij snel in een gezellig studenten cafeetje met een echte Aussie en ons eerste Australische biertje.

We waren al op tijd in Adelaide dus voordat de introductie op de uni begon hadden nog een paar dagen om de stad te verkennen, wat dingen regelen en een kamer te zoeken. Onze eerste bezichtiging was meteen raak. We wonen met drie meiden in het heel mooi huisje: Esther (studiegenootje vanuit Nederland), Louise (een Frans meisje, ook exchange student) en ik, wat heel gezellig is en heel goed bevalt! Echt een ‘thuisje’ is het al. De ligging is top: aan de rand van het centrum, dicht bij de central market waar je 5 dagen in de week vers en ‘goedkoop’ fruit en groenten kunt halen (alles is hier duur..), dichtbij China Town en een gratis bus door het stadscentrum naar de uni maar te voet is het ook te doen. Het is een mooi en redelijk nieuw huisje, de slaapkamers zijn gewoon oké, het heeft een hele ruime woonkamer, ruime en nieuwe keuken, een extra zitkamer en het belangrijkste voor in de zomer: een tuin/terras!! Ik zal proberen een paar foto’s te uploaden om een beeld te geven. Dat worden flink veel feestjes en barbecues in de zomer! Perfecte plek ook om mijn verjaardag voor één keer niet in de herfst maar in zomerse temperaturen te vieren met gegarandeerd mooi weer! (Jullie zijn bij deze allemaal uitgenodigd) Mensen in Australië zijn trouwens dol op barbecues. Het is hier hartje winter, en ja voor alle mensen die denken dat het in Australië altijd warm is: nee. In het zuiden niet. Het is hier koud. Niet zo koud als de winter in Nederland nee, maar ze doen hier niet aan verwarming in huis en het kan ’s nachts wel rond de 5 graden zijn (dus ’s ochtends is het echt best wel moeilijk om uit bed te komen) en overdag tussen de 8 en 12 dus dat is toch wel best fris als je vanuit de zomer komt en alleen een zomerjasje bij hebt omdat een winterjas teveel plek inneemt in het vliegtuig.. Maar zelfs met deze temperaturen zijn Australiërs dol op barbecues, dus dat wordt in de zomer waarschijnlijk barbecueën aan de lopende band.

De introductieweek was qua informatie en activiteiten een beetje saai, maar het leuke is dat alles nieuw is: je leert veel nieuwe mensen kennen, de universiteit is compleet nieuw en ’s avonds zijn er uiteraard wel leuke dingen te doen!(Australiërs houden volgens mij ook wel van live bandjes) Er zitten hier echt mensen vanuit de hele wereld en je leert in korte tijd ontzettend veel nieuwe mensen kennen. Zo zijn we onder andere naar een barbecue geweest van een paar Braziliaanse exchange studenten wat eindigde in een echt Braziliaans feestje met Braziliaanse muziek en Braziliaanse dansjes, heel leuk! We hebben nu al een beetje een ‘groepje’ met Duitse en Franse meisjes, een meisje uit Zwitserland en een meisje uit Chili waar we veel mee optrekken. Tot nu toe leer je vooral veel exchange studenten kennen natuurlijk, wat super leuk is omdat ze vanuit de hele wereld komen, maar we willen ook wel meer in contact komen met Australiërs maar dat wordt waarschijnlijk makkelijker als de studie echt begint! Deze week hadden we trouwens wel al wat introductie colleges, maar omdat het allemaal inleidend was en ze allemaal duizend keer hetzelfde vertellen, was het nog een beetje saai. Volgende week beginnen de tutorials en volgens mij worden mijn vakken best wel interessant zover ik nu heb kunnen zien!

Ook zijn we naar een wild-life park geweest waar we kangoeroes mochten voeren en koala’s mogen aaien. Koala’s zien er echt meeeeega schattig uit en zijn super zacht maar in de wildernis best gevaarlijk. De kangoeroes daar zijn een beetje zoals chef: ze vinden je alleen maar leuk omdat je ze eten geeft. We gaan ook nog een uitje plannen naar Kangoeroe Island, daar kunnen we waarschijnlijk kangoeroes en koala’s in het wild spotten.

En tot slot, als troost omdat ik niet met mijn vriendinnen mee kan partyen op Solar, heb ik gisteren een MEGA vette reis geboekt!!! In september heb ik spring break en dan vlieg ik naar Brisbane waar ik eerst een paar dagen met Odin en Shellee doorbreng en Brisbane ga verkennen, om vervolgens langs de kust naar Cairns te reizen, wat noordelijk ligt van Brisbane. De trip van Brisbane naar Cairns duurt 9 dagen en omvangt een 3 daagse boottocht bij de Whitsundays Islands, prachtige stranden, mooie snorkel plekken, duiken bij de Great Barrier Reef, tour over Fraser Island, rain forest bezoeken en een lege dag die we nog kunnen invullen met skydiving of raften of iets anders. Jammer genoeg moet ik nog zo’n 7/8 weekjes wachten maar heb er nu al mega veel zin in. Jaloers zijn is toegestaan.

Dat was het wel voor de eerste 2,5 weekjes denk ik. Ik ben geen schrijfster van beroep dus sorry als het een beetje een saai verhaal was.

Have a good one! Cheers

• 04 Augustus 2014 - 14:24

Lisa:

Ik kan de vergelijking met Chef waarderen. Leg je voor mij goede contacten met je Zwitserse vriendin? Je weet het ooit nooit niet :D Jaloersheid is inderdaad aanwezig!

• 05 Augustus 2014 - 15:16

Judith:

Je springbreak klinkt net zo goed als vijf Australische surfhunks bij elkaar (excuses voor de Tina taal). Enjoy schatje, het klinkt allemaal erg goed!

Kusje Judith

• 25 Augustus 2014 - 11:14

Elly:

Hoi Sara,
    Alles goed in Australie?
    Hier zijn de vakanties voorbij helaas en moeter weer gewerkt worden bah!