Ingeburgerd in Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Sara Franssen - WaarBenJij.nu Ingeburgerd in Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Sara Franssen - WaarBenJij.nu

Ingeburgerd in Adelaide

Blijf op de hoogte en volg Sara

07 September 2014 | Australië, Adelaide

Bijna twee maanden verder, dus tijd voor een update! Jeetje wat gaat de tijd ongelofelijk snel. Ik zit al op ongeveer 1/3 van mijn totale verblijf in Australië. Van tevoren lijkt een halfjaar lang, maar ik ben er nu wel achter dat de tijd (zoals iedereen al zei) inderdaad behoorlijk snel voorbij gaat. Maar dat de tijd zo snel voorbij vliegt is natuurlijk alleen maar positief!
Op zich heb ik tot en met nu niet heel veel spannend nieuws te vertellen, aangezien ik nog steeds in Adelaide ben, in hetzelfde share-huisje met dezelfde leuke huisgenootjes, studerende aan dezelfde universiteit, en ik nog niet echt heb gereisd. Wel kan ik jullie vertellen dat ik het ontzettend leuk heb hier en jullie vervelen met mijn dagelijkse bezigheden hier als bijna volwaardig burger van Adelaide.

Ik zal eerst vertellen hoe mijn gemiddelde week er ongeveer uitziet hier. Doordeweeks moet ik ongeveer elke dag wel naar de uni. Soms chillen in onze mega chille tuin aangezien het hier steeds lekkerder weer wordt, football spelen op een veldje, rond dwalen in de stad of chillen/volleyballen op het strand. Vandaag wilden we voor het eerst gaan surfen, maar helaas waren we gecancelled omdat de golven niet goed waren.. Oh en binnenkort neem ik zelfs een lesje kitesurfen!
‘s avonds heb ik onderhand al ongeveer een vast week-schema: maandag happy hour: 6 dollar pizza, op dinsdag ga ik meestal hardlopen (“Nike Run” waar je gratis kunt deelnemen, heel veel exchange studenten doen dat, dus stukke betere motivatie dan alleen rennen haha). Verder ben ik lid geworden van de University Volleyball club dus ga ik elke woensdagavond volleyballen, heel gezellig en hele leuke mensen! Donderdag af en toe ook rennen (Nike run again). Vrijdag meestal gratis eten op de universiteit: ze organiseren elke vrijdag een ‘Cultural Night’ waarbij elke week een ander land centraal staat en waar we vervolgens heerlijk dinner krijgen voorgeschoteld, en helemaal gratis! (We proberen zoveel mogelijk gratis eten te scoren, want het is hier ontzettend duur allemaal en gratis eten is atlijd prima natuurlijk. Zo gaan we ook vaak naar een andere universiteit waar we illegaal gratis eten mee eten, oeps). Uiteraard gaan we ook af en toe op stap, de stapavonden variëren vooral tussen wo-do-vr-za. Laatst heb ik trouwens ook voor het eerst kennis gemaakt met de in Adelaide welbekende “Pancake Kitchen”. Het is een pannenkoeken restaurant wat 24/7 open is. Aangezien de pannenkoeken daar niet mega geweldig zijn, gaan de meeste mensen er ‘s nachts na een avondje stappen naartoe om hun maagje te vullen voor het slapengaan, zo ook wij! Maar eerlijk gezegd vind ik mijn eigen pannenkoeken lekkerder..
Het goedkoopste alcoholische drinken wat je trouwens hier kunt krijgen in de supermarket is ‘goon’ oftewel een doos wijn (4L voor 11 dollar), dus meestal voor feestjes of voor het stappen worden de nodige goontjes ingeslagen. Over wijn gesproken, afgelopen weekend hadden we een wine tasting tour door Barossa Valley, de belangrijkste wijngaarden van Australië. Dit is in Zuid-Australië (net als Adelaide waar ik dus woon) en hier wordt zo goed als alle Australische wijn geproduceerd. Het was echt ontzettend mooi en we zijn bij 3 verschillende wineries geweest om verschillende wijnen te proeven. Mooi weer, veel lekkere wijnen en prachtige uitzichten: bekijk de foto’s om een impressie te krijgen van hoe mijn beeld van een perfecte dag er ongeveer uitziet.

Verder zal ik jullie nog even vervelen met een aantal dingen dingen die me opvallen of die ik heb geleerd van & over Australië:
- Mensen zijn hier dol op Duitsland. Ik heb al een aantal keer de vraag/opmerking gekregen: “Are you from Germany? I loveeeee Germany”. Met vervolgens een onderdrukte teleurstelling wanneer ik vertel dat ik niet German ben maar Dutch.
- Over Dutch zijn gesproken. Een (ben de nationaliteit vergeten) jongen over een Nederlands meisje: “She was so cute, until she started to speak Dutch.” Dat was volgens hem dus echt een dikke vette afknapper dus “please don’t talk Dutch”. Ok thanks!
- Ondertussen leer ik hier Frans, Duits, Spaans, Portugees, eigenlijk alles behalve Engels. “Eu quiro coxinha!”
- Het is hier echt sushi-hemel. Er zijn hier heel veel Asians, en heel veel Asians wil zeggen: heel veel sushi! En heel veel sushi wil zeggen: goedkope sushi!
- Australiërs wedden werkelijk om alles.
- Australië heeft de USA ingehaald en staat op nummer 1 van aantal mensen met overgewicht, en ik begin te begrijpen hoe dat komt. Alle muffins/donuts/koekjes/cakejes zijn hier ongeveer 3x zo groot als in Nederland en alles is ook 3x zo zoet als in Nederlands (denk aan warme chocolademelk of pannenkoekenmeel). Dus als jullie me over vier maandjes niet meer herkennen, weet je hoe het komt!
- Adelaide is uitgeroepen tot de "5th most liveable city in the world"!
- Tegen toeristen doen ze hier alsof kangaroo eten heel exclusief is, maar in werkelijkheid hebben ze een overschot aan kangaroos en koalas en worden die beestjes zo nu en dan gewoon afgeschoten omdat ze anders een plaag worden, en is kangaroo vlees dus eigenlijk heel goedkoop. Koalas worden overigens nog niet echt gegeten volgens mij.
- Laatst zat ik met mijn laptopje rustig te studeren in de universiteitsbibliotheek toen een onbekende jongen, wijzend naar mijn laptop, totaal random aan mij vroeg: “Hey, can I charge my phone?” Sure no problem… Ik was redelijk verbaasd, in twee jaar tijd is me een soortgelijke situatie nog nooit overkomen in Nederland maar ik vind het wel grappig dat dat hier gewoon kan.
- Alleen al de stad Beijing heeft meer inwoners dan heel Australië, en als álle Chinezen op de wereld tegelijkertijd een glaasje melk zouden willen drinken is dat onmogelijk, omdat er dan teveel Chinezen zijn (of te weinig melk, net hoe je het bekijkt)

Wat trouwens ook wel heel leuk is: aangezien we hier met veel mensen van verschillende culturen van over de hele wereld omgaan, wordt er regelmatig een ‘dinner party’ of barbecue gegeven met de instructie: bring some typical food from your home country. Ik heb even overwogen om een goeie pan andijvie stamppot klaar te maken, maar bij gebrek aan Unox rookworst zijn we uiteindelijk toch maar met een beetje improvisatie voor poffertjes gegaan (wat hoogstwaarschijnlijk ook meer in de smaak viel dan onze oer-Hollandse stamppot). Ze verkopen hier in de supermarket trouwens ook een paar Nederlandse dingen, stroopwafels enzo. Zelfs een Koopmans Poffertjes-mix: de originele Nederlandse verpakking met een sticker met de Engelse vertaling voor maar liefst 6 dollar.

Dat was het weer voor vandaag. Voor de komende tijd staat op het programma: nog twee weken les en dan is het mid-semester break, daarna heb ik nog ongeveer 4 weken les en dan is het examenperiode (2 weken geloof ik?..) en daarna ben ik alweer klaar in Adelaide…. Vervolgens ga ik nog een maandje reizen en ook dat begint steeds meer te leven, ik begin een steeds concreter plan te krijgen van hoe ik ga reizen dus dat is wel heel erg tof. In de semester break heb ik al een mega vette reis gepland waarover ik eerder verteld heb. De volgende update komt waarschijnlijk kort daarna met heel veel jaloersmakende foto’s!

Miss you Dutchies!!
Cheers!

  • 17 September 2014 - 17:50

    Elly:

    Ha die Sara,

    Het klinkt allemaal super leuk, vooral dat illegaal eten haha, lijkt me ook wel wat.
    Inderdaad de tijd vliegt. Gelukkig voor jou ga jij de zomer tegemoet, waar wij met de herfst genoegen moeten nemen. Tot nu toe is het hier ook nog mooi nazomer weer, dus niets te mopperen.
    In Valkenswaard is de afgelopen week de bevrijding herdacht, met veel leuke activiteiten. Het was een drukke en gezellige bedoening in het durp.
    Vanavond nog een laatste concert.

    Verder weinig nieuws hier, werken, werken, werken dus je begrijpt het wel.
    Geniet er lekker van daar.

    Veel groeten,
    Elly en Anthonie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sara

Actief sinds 04 Aug. 2014
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 3520

Voorgaande reizen:

16 Juli 2014 - 02 Januari 2015

Australia

Landen bezocht: